Biserica de lemn – Barsana

Localitatea: Barsana
Judetul: Maramures
Zona: Maramures

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele Nu există evaluări (Votati doar daca ati fost aici)

Biserica „Intrarea Maicii Domnului in Biserica” din Barsana este situata in partea central nordica a satului pe o movila din cimitirul cu vechi morminte napadite de iarba si cu pomi fructiferi. Planul bisericii presupune: porticul, pronaosul si naosul, totul formand un corp rectangular la care se adauga absida altarului decrosat. Vazuta din exterior biserica pare a fi de tip sala, dar in interior este impartita prin pereti separatori conform ritualului ortodox traditional. Pronaosul este foarte stramt, cu un plafon jos, cu placi peste grinzi;el este separat de naos printr-o usa centrala cu deschidere boltita flancata de doua deschideri rectangulare boltite in partea exterioara;nu are ferestre. Intrarea din portic in pronaos se face printr-o usa cu ancadrament rectangular, original ornat cu motive in dorsade sculptate in relief inalt.

Naosul are largimea maximala parter;el se stramteaza la nivelul peretilor laterali care sustin bolta. Naosul este separat de altar prin tampla care formeaza un perete plin strapuns de trei usi. Partea centrala: usile imparatesti si cele doua usi laterale numite usi diaconesti;este iluminat prin doua mici ferestre decupate in peretii laterali, trei catre S si 3 catre N (luna la parter si douala nivel superior, fiecare avand o deschidere triunghiulara in partea superioara).

Acoperisul bisericii are doua nivele, o streasina joasa si larga care inconjura edificiul pe partile de S, V si N, si care se continua prin acoperisul prin cinci pante abrupte ale altarului si cu acoperisul central al bisericii;acesta are pante inclinate catre N si S si 2 pante aproape verticale catre V si E. Invelisul intregii constructii, inclusiv al turnului clopotnita este de sindrila. Deasupra extremitatilor varfurilor acoperisului se dridica 3 cruci de fier forjat: 2 pe acoperisul principal si una pe acoperisul altarului. Pictura facuta in 1806 de Toader Hodor, se pastreazain naos si altar;pictura din pronaos este foarte deteriorata, nu s-a pastrat pe peretele din S decat un mic fragment din „Cetele Dreptilor”, care fac parte din ansamblu „Judecatii de Apoi”.

Toader Hodor din Viseul de Mijloc, autorul picturii bisericii din Barsana este in acelasi timp precursorul si cel mai important reprezentant al stilului de factura baroca care atinge deja rococoul in pictura religioasa pe lemn din Maramures. El foloseste elemente morfologice si de sintaxa specifice acestui stil intr-o conceptie unitara si coerenta. El pastreaza structura suprafetelor pictate in registre suprapuse, dar organizarea compozitiei este specifica barocului: cea mai mare parte a scenelor sunt incluse in medalioane formate din curbe afrontate, medalioane ovale inegale sau sunt separate prin coloane inconjurate de tije vegetale florale.

Biserica este integrata edificiilor de cult din judetul Maramures care au o elevatie ridicata dezvoltate pe 2 registre, datorata suprainaltarii in partea pronaosului si a naosului, precum si asupra inaltarii porticului cu scopul de a mari spatiul interior din naos si de amari si suprafata picturala. Prima atestare documentaraa satului dateaza din 22 septembrie 1326 cand regele Ungariei Carol Robert de Anjou da satul lui Stan Barsan.